خانه هوشمند

تاریخچه 3 نسل از دوربین های امنیتی

دوربین امنیتی هوشمند

تاریخچه 3 نسل از دوربین های امنیتی

مانند هر اختراع کاربردی دیگری، دوربین‌های امنیتی در طی عمر حدود 100 ساله خود تغییرات بسیاری داشته‌اند در حالی که امروزه با گسترش اینترنت اشیا، دوربین های هوشمند از محبوبیت خاصی برخوردار شده‌اند. در این مقاله نگاهی کوتاه به تاریخچه‌ی 3 نسل از دوربین های امنیتی خواهیم داشت.

 

در این مقاله چه می خوانید؟

نسل اول

اولین دوربینی که می‌توان آن را اولین نمونه از دوربین‌های مداربسته امروزی دانست در سال 1922 توسط یک مخترع روس به نام لئون ترمان ساخته شد. این دوربین در ورودی کاخ کرملین نصب شد. هرچند این دوربین امنیتی تصویر واضحی نداشت اما در کاخ برای کنترل ورود و خروج‌ها مورد استفاده قرار گرفت. این دوربین تصاویر بیرون کاخ را در اتاق‌های امنیتی نشان می‌داد.

در سال‌های جنگ جهانی دوم، در سال‌های 1939 تا 1945 میلادی، کشورهای آمریکا و آلمان از این دوربین‌ها، که تنها تصاویر را انتقال می‌دادند، برای مشاهده و اطمینان از اصابت موشک‌ها استفاده می‌کردند.

نسل اول دوربین های امنیتی

نسل اول دوربین های امنیتی

در سال 1949 و پس از اتمام جنگ نمونه اولیه‌ی دوربین‌های امنیتی که تا آن زمان تنها کاربرد نظامی داشتند به عنوان یک کالای عمومی در ایالات متحده آمریکا توزیع شد. بانک‌ها و سازمان‌ها اولین مشتریان این نوع دوربین‌ها بودند. پس از چندین سال این فناوری توسعه پیدا کرد و وارد بازارهای اروپایی هم شد. در 1953 این دوربین‌ها در کاخ ملکه بریتانیا هم نصب شد.

 

نسل دوم

در سال 1967، خانم ماریا ون بریتن در یک محله ناامن زندگی می‌کرد و ترس زیادی از زندگی در آن محله داشت. یک روز این مسئله را با همسرش که مهندس الکترونیک بود در میان می‌گذارد. در این مکالمه ایده اولیه نسل دوم دوربین های امنیتی مطرح می‌شود.

ماریا ون بریتن

ماریا ون بریتن

سیستمی که خانم ون بریتن طراحی کرد، اولین سیستم امنیت خانگی بود. در این سیستم علاوه بر مشاهده‌ی بیرون خانه از طریق یک دوربین، امکان برقراری ارتباط صوتی از طریق میکروفن و اسپیکر نیز ایجاد شد. اما این سیستم با دو کلید دو ویژگی منحصر به فردی پیدا می‌کرد. یکی از آن کلیدها، کلید ارتباط با نزدیک‌ترین مرکز پلیس و دیگری کلید قفل یا باز کردن درها از راه دور بود. پس از ثبت این اختراع، این زوج 32 بار طرح خود را تکمیل کردند.

به مرور زمان و در دهه 90 میلادی محصول آنها در جهان فراگیر شد و بسیاری از شهروندان استفاده از این سیستم امنیتی را برای خانه‌ی خود ضروری دانستند.

 

نسل سوم

پس از سال 2010 و گسترش سیستم‌های هوشمند و اینترنت اشیا، شرکت‌های مختلف تلاش کردند تا با استفاده از این تکنولوژی دوربین‌هایی با ضریب امنیت بالاتر تولید کنند.

دوربین امنیتی هوشمند

دوربین امنیتی هوشمند

ویژگی دوربین هوشمند

دوربین‌های امنیتی هوشمند ویژگی‌های فراوانی دارند که آنها را با نسل‌های پیشین خود متمایز می‌سازد. در اینجا برخی از این ویژگی‌ها را مرور می‌کنیم؛

  • دوربین‌های امنیتی هوشمند این قابلیت را دارند که از هر جایی و از طریق یک برنامه موبایل کنترل شوند. در حالی که در سیستم‌های نسل دوم تصویر تنها از طریق یک مانیتور ثابت قابل مشاهده بود. علاوه بر این، با استفاده از این دوربین‌ها شما حتی می‌توانید با افراد داخل خانه ارتباط برقرار کنید. ‌
  • دوربین‌های امنیتی قدیمی در زمینه اعلان خطرات درصد خطای بالایی داشتند که همین امر موجب آزار همسایگان و همچنین سردرگمی پلیس می‌گشت. اما در دوربین های امنیتی هوشمند این خطاها به صفر رسیده‌اند چراکه از یک طرف این دوربین‌ها از سنسورهای هوشمند استفاده می‌کنند و از طرف دیگر در بسیاری از موارد، مشکل را ابتدا به کاربر اعلان می‌کند و در صورت نیاز خود کاربر مسئله را به پلیس اطلاع می‌دهد یا آژیر خطر را فعال می‌کند.
  • ارتباط لحظه‌ای و ارتباط با دیگر اجزای خانه هوشمند یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از دوربین‌ها است. به طور مثال اگر فراموش کنید که در یا پنجره را ببندید، به شما اطلاع داده می‌شود و شما بدون آنکه نیازی به بازگشت شما باشد، می‌توانید وضعیت آن را مشاهده کرده و از طریق گوشی تلفن همراه خود در یا پنجره را ببندید.
  • دوربین‌های امنیتی نسل سوم به ندرت از کار می‌افتند و اکثر سارقان توانایی خارج کردن آن از مدار را ندارند. در نتیجه همین امر ضریب امنیت منزل شما را بسیار بالا خواهد برد.
  • حساسیت این دوربین‌ها مزیت دیگر آنها نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر است. دوربین‌های امنیتی هوشمند نسبت به حرکت حساس‌اند و فقط زمانی شروع به ضبط می‌کنند که چیزی در حال حرکت باشد. همین قابلیت باعث می‌شود تا مدیریت ویدیوهای ضبط شده به مراتب راحت‌تر صورت بگیرد.

مزیت دیگر این دوربین‌ها به کار رفتن تکنولوژی‌های جدید فیلمبرداری در آنها است. این دوربین‌ها معمولاً ویدیو را با کیفیت Full HD و یا حتی 4K ضبط می‌کنند.

 

مشاهده دوربین های امنیتی هوشمند 

مطالعه بیشتر درباره ویژگی های دوربین هوشمند 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *