خانه هوشمند

هزینه هوشمندسازی خانه

هوشمندسازی خانه

هزینه هوشمندسازی خانه

بسیاری از مردم بر این باورند که هوشمندسازی مخصوص خانه‌های گران قیمت و اصطلاحا لاکچری است. می‌توان گفت تا یک دهه پیش این ادعا کاملا درست بود. امروزه به علت گسترش شرکت‌های فعال در حوزه هوشمندسازی خانه‌ها و همچنین تولید محصولات متنوع در این حوزه، خانه هوشمند به امری تبدیل شده که عموم مردم با سطح درآمد متوسط می‌توانند از آن بهره ببرند. اگر نیم نگاهی به آینده داشته باشیم، با توجه به فرآیند توسعه صنعت هوشمندسازی خانه‌ها تا چند سال آینده یافتن خانه‌ای که هوشمند نیست کاری دشوار خواهد بود.

هوشمندسازی خانه کار سختی نیست.

هزینه هوشمندسازی

هوشمندسازی آپارتمان

هزینه‌ی هوشمندسازی

هزینه هوشمندسازی خانه به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی می‌توان این عوامل را به 4 دسته کلی تقسیم کرد.

 

عامل اول؛ پروتکل ارتباطی

پیش از شروع عملیات هوشمندسازی باید تعیین کنید که دستگاه‌های هوشمند شما با استفاده از چه پروتکلی با هم در ارتباط خواهند بود. پروتکل ارتباطی یکی از عوامل تعیین‌کنند ی در هزینه هوشمندسازی یک خانه می‌باشد. به طور کلی پروتکل‌های ارتباطی به دو دسته بی‌سیم (Wireless) و باسیم (Wired) تقسیم می‌شوند.

پروتکل‌های ارتباطی خانه هوشمند

 

انتخاب هر یک از پروتکل‌های ارتباطی با خود هزینه‌هایی به همراه می‌آورد و از سوس دیگر بخشی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. برای مثال، اگر بخواهید از پروتکل‌های باسیم استفاده کنید، باید هزینه سیم‌کشی را هم در نظر بگیرید. در مقابل، اگر تصمیمتان استفاده از پروتکل‌های بی‌سیم است، به یاد داشته باشید که باید هزینه ایمن‌سازی ارتباطات را نیز پرداخت کنید.

طبق آماری که شرکت‌های اروپایی منتشر کرده‌اند، هوشمندسازی یک خانه 100 متری با پروتکل‌های باسیم بین 2200 تا 2400 یورو هزینه خواهد داشت. این در حالی است که در شرایط مشابه هزینه هوشمندسازی با استفاده از پروتکل‌های بی‌سیم حدود 1400 یورو خواهد بود. در نتیجه می‌توان گفت استفاده از شیوه‌های هوشمندسازی بی‌سیم هزینه‌های مربوطه را تا 40% کاهش می‌دهد.

عامل دوم: معماری خانه

عامل دوم موثر بر هزینه هوشمندسازی معماری خانه می‌باشد که متراژ و امکانات خانه از موثرترین عوامل دخیل در آن می باشند. قاعدتا هر چه خانه بزرگتر باشد هزینه سیم‌کشی یا نصب تقویت‌کننده برای پروتکل‌های بی‌سیم بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر، هزینه هوشمندسازی خانه‌ای که 3 اتاق خواب دارد با خانه‌ای که دو اتاق دارد نیز متفاوت خواهد بود، چرا که در خانه‌ای که اتاق بیشتری وجود دارد به دستگاه‌های هوشمند بیشتری نیاز است. همین امر بر هزینه‌ ی  هوشمندسازی می‌افزاید.

 

نکته دوم این است که در کدام مرحله از ساخت خانه تصمیم به هوشمندسازی می‌گیرید. اگر خانه در

معماری خانه هوشمند

معماری خانه هوشمند

حال ساخت و پیش از مرحله نازک کاری باشد، می‌توان با یک طراحی مناسب از ابتدا خانه را برای هوشمندسازی بهینه کرد که همین امر سبب کاهش هزینه‌های مربوط به سیم‌کشی می‌گردد. اما اگر تصمیم دارید خانه‌ای که در آن سکونت دارید را هوشمندسازی کنید، سن خانه یک فاکتور مهم خواهد بود. اگر خانه‌تان نوساز است و با استانداردهای جدید سیم‌کشی شده باشد با یک هزینه معقول می‌توان از همان سیم‌کشی برای هوشمندسازی استفاده کرد. اما اگر منزلتان قدیمی است، سیم‌کشی آن باید به کلی تغییر کند که قاعدتا هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل می‌کند. توجه داشته باشید، این نکته بیشتر برای هوشمندسازی با پروتکل‌های باسیم مورد توجه می‌باشد و برای استفاده از پروتکل‌های بی‌سیم تنها به پریز برق نیاز است.

 

عامل سوم: سطح هوشمندسازی

شما می‌توانید قسمت‌های مختلفی از خانه را هوشمند کنید و قسمت‌هایی را به همان شکل معمولی نگه دارید. اینکه شما در چه سطحی هوشمندسازی را اجرا می‌کنید رابطه مستقیم با هزینه کرد شما خواهد داشت.

 

عامل چهارم؛ قطعات

مثل هر بازار دیگری، در صنعت هوشمندسازی نیز شرکت‌ها محصولاتشان را با کیفیت‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌کنند. این‌که از کدام شرکت و با چه پشتیبانی خرید می‌کنید در میزان هزینه‌های شما تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

دستگاه‌های ارزان قیمت در خانه هوشمند

الگوی هزینه‌ها

اگر هزینه های هوشمندسازی در هر سطحی را بخش‌بندی کنید این بخش‌بندی هزینه‌ها به طور معمول اینچنین خواهد بود؛

میزان هزینه

علت هزینه
40% خرید دستگاه‌های هوشمند
30% نگهداری از سیستم‌های هوشمند
20% اصلاح ساختمان و نصب دستگاه‌ها
10%

تعمیرات سیستم‌های هوشمند

 

آیا خانه هوشمند به صرفه است؟

پیش از انجام هر کاری باید به این پرسش‌ پاسخ داد که آیا این عمل صرفه اقتصادی دارد؟ درباره هوشمندسازی خانه نیز این پرسش مطرح است. از 4 جنبه می‌توان به این پرسش پاسخ داد؛

  • کاهش هزینه‌های جاری خانه: طبق آمار، مصرف انرژی خانه‌های هوشمند یک سوم خانه‌های معمولی است. این کاهش مصرف به معنای هزینه‌های مربوط به قبوض برق و گاز می‌باشد.
  • بهینه کردن زمان: هوشمندسازی خانه سبب می‌شود تا شما کم‌تر درگیر مسائل مربوط به نگهداری از خانه شوید و بیشتر به روابط خانوادگی خود بپردازید.
  • امنیت بیشتر: استفاده از وسایلی مثل قفل هوشمند و دوربین‌های هوشمند احساس امنیت و آسایش شما را بالاتر می‌برد.
  • قابل ارتقا: هوشمندسازی خانه یکبار برای همیشه انجام نمی‌شود. شما این توانایی را دارید که وسایل خود را با مدل‌های جدیدتر عوض کنید و یا سطح هوشمندسازی خانه خود را ارتقا دهید.

به طور کلی می‌توان گفت، هوشمندسازی خانه نوعی سرمایه‌گذاری می‌باشد که علاوه بر منافع اقتصادی سبب افزایش کیفیت زندگی نیز می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *