خانه هوشمند

هوشمندسازی چگونه خانه شما را امن‌تر می‌کند؟

هوشمندسازی امن خانه

هوشمندسازی چگونه خانه شما را امن‌تر می‌کند؟

هر چند برای ما مسئله‌ای ناخوشایند است اما سالانه میلیون‌ها سرقت از منازل در جهان اتفاق می‌افتد. معمولا سارقان به دنبال موقعیت‌هایی هستند که شرایط سرقت را برای آنها راحت‌تر کند. برای مثال، سارقان هنگامی وارد منازل مردم می‌شوند که آنها یا در تعطیلات و مسافرت به سر می‌برند یا سر کار رفته‌اند. بیش از هر چیز سارقان به دنبال خانه‌هایی هستند که از امنیت کافی برخوردار نباشد. معمولا خانه‌های هوشمند آخرین گزینه آنها برای سرقت می‌باشد.

حال پرسش این است؛ چرا خانه‌های هوشمند امن‌تر هستند؟

 

هوشمندسازی امنیت خانه

هوشمندسازی

چه چیزی یک خانه را هوشمند می‌کند؟

فناوری‌های جدید مثل هر چیز دیگری در جهان، بر صنعت املاک و مستغلات نیز اثر گذاشته است. هوشمندسازی امنیت خانه یکی از این تاثیرات است.

به طور کلی، خانه هوشمند اصطلاحی است برای اشاره به هر اقامتگاهی که از فناوری اینترنت اشیا (IoT) استفاده می‌کند. اینترنت اشیا به معنی ارتباط شبکه‌ای دستگاه‌های هوشمند می‌باشد. دستگاه‌های هوشمند فقط کنترل‌پذیری بهتری ندارند، بلکه آنها با هم ارتباط برقرار می‌کنند تا در مجموع خدمات بهتری را به انسان‌ها ارائه دهند.

همه وسایل یک خانه، از جمله ماشین لباس‌شویی، سیستم تهویه یا حتی زنگ در، می‌توانند هوشمند باشند. ما می‌توانیم تمام این وسایل را برنامه‌ریزی کنیم تا با هم بهتر کار کنند. برای مثال می‌توان این برنامه را تعریف کرد؛ زمانی که در خانه باز می‌شود سیستم تهویه مطبوع روشن شده و دمای داخل خانه را به حد مطلوب برساند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وسایلی که با اینترنت اشیا کار می‌کنند این است که همیشه و در هر لحظه‌ای می‌توان آنها را کنترل کرد. حتی زمانی که شما دور از خانه خود هستید، می‌توانید منزلتان را از طریق گوشی تلفن همراه کنترل کنید. به طور مثال، اگر می‌خواهید بدانید حیوان خانگیتان زمانی که در خانه نیستید چه کاری انجام می‌دهد می‌توانید رفتار آن را در گوشی تلفن همراه خود مشاهده کنید.

اما مهم‌ترین ویژگی خانه هوشمند این است که امنیت خانه شما را چند برابر می‌کند.

 

هوشمندسازی چگونه یک خانه را امن‌تر می‌کند؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، با هوشمندسازی خانه شما از هر جای جهان به خانه خود دسترسی خواهید داشت. شما می‌توانید از طریق دوربین‌ها وضعیت خانه خود را مشاهده کنید، چراغ‌ها را روشن کنید، دمای خانه را تنظیم کنید یا حتی درها را قفل یا باز کنید. به عبارتی دیگر می‌توان گفت خانه شما همیشه در جیب شماست.

برای مثال فرض کنید شما در تعطیلات و سفر به سر می‌برید. در این شرایط برخی از مردم چراغ‌ها یا دستگاه پخش موسیقی را روشن می‌گذارند. اما سارقان آنقدر باهوش هستند که متوجه شوند کسی در خانه حضور ندارد. اما این قضیه زمانی تغییر می‌کند که خانه شما و امنیتش هوشمند باشد.

به طور کلی، خانه‌های هوشمند برای ایمن‌سازی خانه از ابزارهای رایج مثل دوربین، سنسور و سیستم هشدارهای امنیتی استفاده می‌کند. اما توجه داشته باشید که مزیت خانه‌های هوشمند در روش استفاده از این ابزارها می‌باشد.

 

 

امنیت خانه با هوشمندسازی

برای افزایش امنیت، خانه خودرا هوشمند کنید

نرم‌افزارهای امنیتی خانه هوشمند

اولین نکته جالب در مورد امنیت هوشمند این است که به محض بروز هرگونه اتفاق عجیبی آن را به شما گزارش می‌دهد. برای مثال، شما می‌توانید درب منزل خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که تمام حرکات را به شما اطلاع دهد. یا می‌توانید بررسی کنید که آیا کسی جلوی درب منزل شما هست یا خیر و حتی اگر کسی حضور داشت می‌توانید با او صحبت کنید. پس از آن، اگر به نظرتان رفتار آن فرد مشکوک به نظر رسید، می‌توانید از او عکس بگیرید و در صورت نیاز آن را در اختیار پلیس قرار دهید.

دومین نکته قابل توجه در امنیت خانه‌های هوشمند، جبران اشتباهات سهوی شماست. برای مثال، اگر فراموش کرده باشید که در خانه را قفل کنید، با یک دستور ساده از طریق گوشی تلفن همراهتان می‌توانید دستور قفل شدن درها را صادر کنید. از آنجایی که خانه شما هوشمند است، می‌توانید برای آن سناریویی تعریف کنید که به محض(یا چند دقیقه پس از) خروج شما از خانه تمام درب ها قفل و سیستم‌های امنیتی فعال گردند.

در آخر، دوربین‌های امنیتی خانه شما تنها ضبط کننده تصاویر نخواهند بود. دوربین‌های هوشمند در صورت بروز هر اتفاق غیر منتظره‌ای مثل صدای بلند یا شکستن پنجره به شما هشدار می‌دهد و شما پس از بررسی می‌توانید با پلیس تماس بگیرید.

 

تطبیق‌پذیری و سهولت

آنچه امنیت یک خانه هوشمند را از نوع سنتی منازل مسکونی متمایز می‌کند، تطبیق‌پذیری و سهولت استفاده از سیستم‌های امنیتی هوشمند است. در گذشته شما هیچ دسترسی به سیستم‌های امنیتی نداشتید و عملا نمی‌توانستید آنها را مدیریت کنید و برای بالابردن امنیت خانه‌تان باید یک سرایدار استخدام می‌کردید و یا اطلاعات دوربین‌های امنیتی را در اختیار یک شرکت امنیتی قرار می‌دادید. در حالی که در خانه‌های هوشمند جهت ارتقای امنیت دیگر لازم نیست خانه‌تان را به شخص ثالث بسپارید. این خود شما هستید که امور را کنترل می‌کند.

راه‌اندازی سیستم‌های امنیت هوشمند بسیار آسان است. برای نصب هیچ‌یک از وسایل هوشمند از جمله دوربین‌های امنیتی به حضور متخصص نیازی نیست. دستور العمل نصب این وسایل آنقدر ساده است که هر کسی از پس آن بر می‌آید.

 

یکی از ابزارهای امنیتی محبوب و پرکاربرد هوشمند قفل‌های هوشمند هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ابزار هوشمند، مقاله دستگیره هوشمند؛ قفلی بدون کلید را مطالعه فرمایید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *